Visie op begeleiding bij stress- en burn-out

 Voor het herstel bij stress en burn-out onderscheiden wij drie fasen:

  1. Fysiek herstel
  2. Analyse fase
  3. Reïntegratie fase

1. Fysiek Herstel

Als je te lang blootgesteld bent aan stress dan heb je roofbouw op je lichaam gepleegd. Je lichaam heeft te lang en te veel 'aan' gestaan. Tijdens deze 'aan' fase wordt cortisol en adrenaline aangemaakt. 
Op zich een heel natuurlijk en effectief mechanisme, alleen we moeten ook voldoende 'uit' momenten creëren. In de uitstand kunnen de langere termijnfuncties worden aangezet zoals spierherstel en langere termijnplanning.

 

In de eerste fase van de begeleiding is dus rust voor het lichaam essentieel, zodat het lichaam weer kan herstellen. Je hersenen hebben ook te lijden gehad onder de roofbouw en werken minder effectief, het is dus nog te vroeg voor de analyse. Eerst herstel! 

Dit herstel luistert nauw, je krijgt (praktische) tips over:

  • wat je wel (en zeker ook wat je niet moet doen)
  • hoeveel je moet bewegen en/ of je moet gaan sporten
  • hoeveel je moet rusten
  • Over hoe je meer energie-gevers in je week kan inbouwen.

Ook krijg je een 'stress-release-behandeling'. Deze behandeling, die een aantal aantal accupunctuur punten behandelt, helpt je lichaam om meer te ont-spannen.

2. Analyse fase

In de analyse fase gaan we in op de onderliggende oorzaken van de burn-out. Die kunnen op veel verschillende vlakken liggen (overzicht). De resultaten voor de coachee zijn (afhankelijk van de situatie):

  • Een goede conditie
  • Een goede balans tussen doen en ontspannen
  • Maakt gebruik van BOMmetjes (Bewuste Ontspannings Momenten)
  • Herkent zijn eigen stressignalen en weet daarmee om te gaan
  • Heeft Inzicht in de fysiologie van stress en de effecten op het lichaam
  • Heeft een goede balans tussen denken en voelen
  • Herkent zijn eigen belemmerende denk- en gedragspatronen en heeft daar minder last van.
  • Weet wat de onderliggende oorzaken zijn van deze patronen en heeft deze oorzaken getransformeerd
  • Maakt duidelijke (en gezonde) keuzes in wat wel, wat niet
  • Heeft een groter zelfvertrouwen
  • Heeft een realistischer, positiever zelfbeeld
  • Is behulpzaam, maar offert zichzelf niet op
  • Legt de lat niet té hoog
  • Kent zijn verantwoordelijkheid, maar ook wat aan een ander overgelaten moet worden
  • Zorgt goed voor anderen, maar ook voor zichzelf
  • Heeft door betere prioriteitsstelling minder werkdruk
  • Stelt duidelijke (en gezonde) grenzen
  • Zegt oplossingsgericht nee
  • Heeft minder last van piekeren
  • Heeft minder last van ‘beren op de weg’
  • Weet hoe te ontspannen
  • Heet inzicht in je energievreters en energie gevers
  • Hanteert een goede balans tussen werk en privé
  • Heeft Inzicht in je persoonlijke waarden, normen, doelen en missie
  • Heeft weer plezier in het werk

3. Reintegratie fase 

Zodra je voldoende herstelt bent, ga je reïntegreren. Veelal een fase waarin je je patronen tegenkomt en dus de opgedane inzichten kan toepassen. Een leerzame fase en soms ook een lastige. Analyses worden eventueel verdiept en situaties besproken.
In deze fase wordt je begeleid bij:

  • de opbouw van je uren
  • verdieping van de analyse
  • toepassing van de inzichten
  • het maken van een terugvalpreventie plan

Lees meer over ons aanbod bij stress- en burn-outcoaching

Naar boven